“Echt veilig wordt de Vleutenseweg pas als die totaal wordt heringericht”. Inmiddels wordt de oversteek op de Europalaan echter op dezelfde onveilige manier heringericht.
|
Op 24 maart 2023 werd op de oversteek op bovenstaande foto een 7- jarig meisje dood gereden. Haar broertje van 5 jaar raakte zwaar gewond. “Mijn hart huilt” liet burgemeester Sharon Dijksma weten. De gevaarlijke situatie is inmiddels echter niet verbeterd. En nog steeds zijn de meeste oversteken op de Vleutenseweg niet beveiligd met verkeerslichten of anderszins.
Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks), die verkeer in haar portefeuille heeft, kreeg van de buurt een petitie aangeboden, ondertekend door ruim 500 buurtbewoners, In de petitie werd aangedrongen op een onafhankelijk onderzoek, want de oversteken op de Vleutenseweg worden door de buurt al jaren als erg onveilig beschouwd.
De zorgen zijn niet nieuw, want negen jaar geleden kaartten buurtbewoners de situatie ook al aan bij de gemeente. In 2014 hadden zo’n 200 bewoners de busbaan bezet om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid nadat een 14-jarig meisje gewond raakte bij een aanrijding.* Lot van Hooijdonk, toen ook al wethouder verkeer, zegt dat er naar aanleiding daarvan in 2015 “heel intensief” naar de weg is gekeken”. Zie Hart van Nederland d.d. 31 maart 2023.
DTV Consultants kwam een paar maanden na het ongeval met wat ‘quick wins’ om voorlopig iets aan de onveiligheid te doen én een paar varianten voor de lange termijn. Eén van die varianten was invoeren van 30 km/uur voor al het verkeer (dus ook de bussen). Een andere variant was het opheffen van de busbaan. Echt veilig zou de Vleutenseweg pas worden na een volledige herinrichting, was de boodschap.
“De gemeente gaat het onderzoek de komende maanden verder bekijken en wil begin volgend jaar met meer informatie komen“, aldus DUIC op 10-10-2023.
Ondertussen is de gemeente echter bezig voor de Europalaan precies dezelfde gevaarlijke oversteek te realiseren. De uitvoering daarvan zou in januari 2024 moeten beginnen. De gemeente heeft kennelijk niets geleerd van de ongelukken op de Vleutenseweg. Onderzoek waaruit zou blijken dat dat toch veilig is zijn er niet en de gemeente is nog steeds niet uitgestudeerd op het onderzoek van DTV Consultants.
Voetgangers kunnen volgens het Integraal Programma van Eisen Europalaan de oversteek maken door eerst de ene rijbaan over te steken (even wachten), daarna de busbanen (weer even wachten) en vervolgens de andere rijbaan. “uitgangspunt is dat er gefaseerd wordt overgestoken” (p.25). Net als op de Vleutenseweg dus. Dat is om meerdere redenen helemaal niet veilig:
1. Kinderen steken de rijbaan over en hollen vervolgens zonder goed uit te kijken door en worden dan door de bus gegrepen. De angst van alle ouders die met kleine kinderen over proberen te steken.
2. Overstekers op de vluchtheuvel stellen zich te dicht bij de busbaan op en hoeven zich maar te verstappen of per ongeluk een duwtje krijgen (als het druk is op de vluchtheuvel) en ze liggen onder de bus.
Voor buspassagiers is het ook niet veilig
3. Passagiers die de bus willen halen proberen nog snel even de rijbaan over te steken en nemen/lopen het risico te worden aangereden op de rijbaan. Het is veel veiliger passagiers de mogelijkheid tot in- en uitstappen te geven langs het trottoir (dus de busbaan niet in het midden van de weg).
4. Passagiers die uitstappen en achter de ‘eigen’ bus oversteken, zien de passerende bus in de andere richting niet goed aankomen en lopen daardoor het risico aangereden te worden.
De huidige situatie op de Europalaan is dus veel veiliger, want de bus ‘halteert’ daar langs de buitenrand van de weg, zodat de passagier niet eerst een rijbaan met auto’s over hoeft te steken. Bovendien wordt met één verkeerslicht al het verkeer van links en van rechts stilgezet, zodat je in één keer over kan steken.
Waarom de veilige inrichting van Europalaan vervangen moet worden door de onveilig gebleken inrichting van de Vleutenseweg is onbegrijpelijk. Tenzij we moeten aannemen dat wethouder Van Hooijdonk en haar deskundige ambtenaren de veiligheid van oversteken, in strijd met wat zij beweren, geheel ondergeschikt maken aan het belang van de snelle doorstroming van auto’s en bussen.
Dat laatste zou heel goed kunnen, want wethouder Van Hooijdonk (GroenLinks) heeft zich al jaren sterk gemaakt voor het afschaffen van ‘overbodige’ verkeerslichten om de verkeersdoorstroming te bevorderen, waardoor vooral minder valide voetgangers en kinderen maar moeten zien hoe ze over kunnen steken zonder onder een auto of bus te komen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2080146/utrecht-wil-verkeerslichten-op-kruising-t-goylaan-definitief-uitzetten
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1381368/amsterdamsestraatweg-racebaan-door-uitzetten-verkeerslichten
* https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3581427/bewoners-en-gemeente-in-gesprek-na-dodelijk-ongeval-vleutenseweg